måndag 12 juni 2023

Blogg 12/6 2023.

 Det jag minns bäst från strålningen jag genomgick förra året är faktiskt musiken. Ja, förutom klådan då. Jag fick mängder av små utslag som kliade så att jag höll på att bli tokig. Jag var glad att behandlingen bara pågick i några veckor och att klådan försvann efteråt. Vid varje strålningstillfälle spelades det musik, som någon i personalen hade satt ihop. En av sköterskorna introducerade mig för en grupp som var ny för mig. Jag tänkte memorera namnet, men såhär långt efteråt har jag glömt det. Annars var det smidigaste om man kände igen låtarna som spelades. Det var inte full volym direkt, eftersom jag måste höra instruktionerna jag fick om hur jag skulle andas också. Det är ju alltid lättare att följa med i musik som man känner igen, även om den inte spelas så högt. När det dök upp ABBA, Björn Skifs och andra artister som jag växte upp med, funderade jag på om dom hade valt musik efter ålder på patienten. Någon ansåg att det motsade den tesen, att dom hade haft en 92-åring som ville höra Ebba Grön. Å andra sidan är det väl mer än fyrtio år sedan dom var populära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar