tisdag 13 juni 2023

Blogg 13/6 2023.

 Jag har emellanåt funderat på vilka försäkringar man borde ha. Så snart man köper någon typ av elektronik blir man erbjuden att ta en extra försäkring på nyförvärvet. På den tiden jag hade bil funderade jag vid ett tillfälle på att bara behålla trafikförsäkringen, som man måste ha. Min bror hävdade att helförsäkringen inte kostade så mycket mera och rådde mig att behålla den. Det visade sig vara en god idé, när jag senare kvaddade den där bilen. Jag fick en väl tilltagen ersättning. Hade jag följt min plan antar jag att jag inte hade fått någonting. Hemförsäkring trodde jag att man var tvungen att ha, tills ett hyreshus brann ner i Kalmar. Dom som saknade hemförsäkring fick ersättning av socialen. Hyresgästföreningen har jag alltid varit tveksam till, men det beror kanske mest på att jag avskyr deras sätt att gå runt och knacka dörr för att ragga medlemmar. Något liknande gällde fackföreningen, medan jag jobbade. Det var aldrig någon som frågade om jag ville gå med. En barsk dam lade bara ett papper framför näsan på mig och beordrade mig att skriva under. När jag var sexton hade ungdomar fortfarande respekt för äldre. När jag sedan blev äldre själv, kändes det onödigt vågat att gå ur facket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar