onsdag 21 juni 2023

Blogg 21/6 2023.

 Vi tog årets tur till Öland igår. Den kallas gravrundan, eftersom vi åker runt till Södra kyrkogården i Kalmar och kyrkogårdarna i Mörbylånga och Norra Möckleby, där våra bortgångna släktingar vilar. Från början hade vi blommor med oss, men numera blir det andra små dekorationer. En del av dom ligger faktiskt kvar från åren innan. I Norra Möckleby kom en äldre dam fram och frågade om vi kom från trakten. Jag lyckades klura ut vem hon var, fast det var 45 år sedan jag såg henne senast. Till slut lyckades jag också förklara vilka vi var. Lite nostalgi blev det när vi först åt lunch bestående av lax och potatissallad hos Bläsinge hamnkrog. Den är inrymd i vad som en gång var en av pappas sjöbodar. Så fikade vi i det som var känt som ”Birgits” när jag växte upp. Då var det en lanthandel, men nu är det café. Min bror och jag är i full fart med fikandet på bilden. På vägen därifrån stannade vi vid en liten bod och köpte med oss jordgubbar hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar