tisdag 6 juni 2023

Blogg 6/6 2023.

 Jag hade sett getingar i flera veckor, innan min älskade särbo gick med på att det verkligen var just getingar. Han hävdade i det längsta att det var bin, men nu påstår till och med han att getingarna har kommit. Vispingar är ett annat ord jag använder för såna där små flygfän. En snabb googling ger vid handen att det är skånska för just geting. Jag som kommer från Öland! Namnen spelar hur som helst mindre roll. Jag tycker att alla djur som har gadd är lika otäcka. Så långt har jag inte blivit stucken mer än en enda gång i livet, men det är väl inte för sent ännu. Då lutade jag mig mot en stolpe. En geting kom emellan och stack mig i ryggen. Numera bor jag på tredje våningen och vad dom gör såhär högt upp har jag aldrig förstått. Dom har en tendens att dyka upp på min balkong, så jag försöker lära mig att titta noga innan jag sätter mig där. Jag antar att dom inte attackerar förrän dom blir trängda. Två stycken har redan lyckats smita in i lägenheten i år, fast jag är noga med att inte ha öppet. Jag har lyckats mota ut båda utan att beröva dom livet.

4 kommentarer:

  1. Bäst att passa sig för "de flygande AIK-arna"! När de gaddar ihop sig, kan de bli snarstuckna och stingsliga! :-)

    SvaraRadera
  2. Du och Ferdinand!
    Kan ha varit mormor som lärde dig lite skånska, kanske?

    SvaraRadera