söndag 23 oktober 2022

Blogg 23/10 2022.

 En av deltagarna i årets upplaga av ”Bonde söker fru- kärlek åt alla” gav mig lite konstiga vibbar. Varje gång han öppnade munnen fick jag en känsla av sagoberättande. Till slut insåg jag att han lät exakt som författaren Torgny Lindgren. Samma röst och samma dialekt. Honom har jag ett par ljudböcker av, som han har läst in själv. Inte undra på att jag trodde mig lyssna på en berättelse, när den här bonden talade. Han har för övrigt en så sund syn på dejtandet att han redan bara har två kandidater kvar. Det finns ju egentligen ingen anledning att hålla dom man inte känner någonting för på halster längre än nödvändigt.
Minnena från tidigare år som dyker upp på Facebook får mig att inse att åtminstone vädret kunde vara betydligt värre den här årstiden. Kortet är från 2010, men det har tydligen kommit snö i oktober flera år än det. Som jag minns det brukar den i och för sig försvinna igen och inte komma tillbaka förrän på nyåret, men det vet man ju inte när den första snön kommer. När den gör det såhär tidigt ser jag en evighetslång vinter framför mig.

2 kommentarer:

  1. Bevare oss väl för en sådan vinter! Vintrarna 2009, 2010 och 2011 var ena riktiga snövintrar. 1985, 1986 0CH 1987 likaså; dessutom kalla. Men vintern 1965-66 var den kallaste och snörikaste jag upplevt. I Stockholm kom snön 11 nov och låg till maj-66; dessutom inte över nollan någon gång! på 30-talet milda vintrar; under kriget iskalla. 1988 -1993 års vintrar mycket milda! 6 år i rad! Vi får väl se hur det blir i år! Leg. Väderlekaren!

    SvaraRadera