söndag 30 oktober 2022

Blogg 30/10 2022.

 För många år sedan bodde jag i markplanet i Kalmar. Där traskade det in mängder med myror varje år. Där jag bor nu har jag plötsligt fått någonting som jag skulle kalla för blomflugor eller bananflugor. Eftersom jag varken har krukväxter eller frukt hemma borde det väl varken vara det ena eller det andra. Jag har provat att sätta ut glas med olika sötsliskiga innehåll. Tanken var att dränka dom små krypen, men det var bara en enda fluga som lät sig fångas så. Inte bär dom sig åt som flugor heller, för dom flyger nästan aldrig. Istället kryper dom runt i en rasande fart. Fördelen är att man kan slå ihjäl dom med bara handen. En större fluga skulle generera onödigt mycket kladd om man gjorde så. Dom brukar dessutom vara svåra nog att träffa med flugsmällan. Särbon kom hem från ett besök hos en äldre väninna och tröstade mig med att hon hade samma problem med dom där små krypen. Hon löste dom dessutom likadant. Fast hon hade åtminstone krukväxter att skylla på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar