tisdag 25 oktober 2022

Blogg 25/10 2022.

 Efter många års kamp mot överflödskilona verkar jag ha förlorat fullständigt. Nu skyller jag det på medicinen jag äter, som förhoppningsvis ska hindra cancern från att komma tillbaka. Den ska tas i fem år och jag har räknat ut att jag kommer att väga 200 kilo om jag lever så länge. Å andra sidan hävdade den senaste läkaren jag träffade att det inte alls var medicinens fel att vi patienter gick upp i vikt. Om jag förstod henne rätt (vi hade inte samma modersmål) så var det bara vi som åt för mycket. Någonting som lät positivt var i alla fall att man samlar på sig mest vätska i början av behandlingen. Det kan alltså bli bättre, hoppas jag. Jag läste för övrigt en informationsaffisch inne på sjukhuset om att man inte har rätt att träffa en läkare som talar begriplig svenska. Jag hoppas att det i gengäld innebär att jag har samma rätt till tolk vid läkarbesök, som våra invandrade vänner har.

2 kommentarer:

  1. Det måste väl för tusan hakar; vara tvunget och viktigt att patienten förstår vad läkaren säger, och att denne vad patienten i sin tur säger!! Speciellt i ett sådant yrke! Det är av största vikt!

    SvaraRadera