tisdag 17 januari 2023

Blogg 17/1 2023.

 Den medicin jag har tagit längst är den blodtryckssänkande. Den började jag med för massor av år sedan, när mitt tryck låg på 184/124. Jag har sedan länge en egen apparat här hemma, för att kunna hålla koll på blodtrycket utan att behöva springa till vårdcentralen. En gång i månaden skriver jag in resultatet i datorn. När det är dags för läkarbesök tar jag med mig en lapp med siffrorna dit. Jag minns att läkaren för tre år sedan konstaterade att snittet var bra. Den jag var hos ifjol ansåg bara att det var helt meningslöst att mäta blodtrycket så sällan. Den i särklass mest ambitiösa läkaren besökte jag i förra veckan. Hon kollade högsta, lägsta och jag vet inte allt på den där lappen. Hon ritade och skrev lika mycket på den som jag hade gjort och var nöjd med mina resultat. Efter att ha mätt mitt tryck själv, konstaterade hon dessutom att min manick här hemma fungerade mycket bra. Resultaten stämde med hennes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar