söndag 22 januari 2023

Blogg 22/1 2023.

 Den ekonomiska aspekten är största anledningen till att vi nästan aldrig äter ute numera. Att bära hem maten blir bara hälften så dyrt för mig, eftersom till exempel en pizza eller en kebabrulle räcker till två måltider för mig. Särbon och jag åt mest buffé medan vi lunchade ute. Då kan man åtminstone ta till sig själv så mycket som känns lagom. Vid bordsservering har jag i alla tider försökt få tallriken att se ut som om jag lämnade så lite som möjligt. Annars har jag tänkt att dom som tillhandahöll maten inte skulle tro att jag gillade den. Efter sextio år fick jag till slut veta av min betydligt mera världsvane bror att det är precis tvärtom. Äter man upp allt på tallriken så tror dom att man inte blev mätt. Därför ska man alltid lämna lite. Så länge jag var singel var den största fördelen med att ta hem mat att jag fick äta i lugn och ro. Jag läser alltid medan jag äter, om jag är ensam. Sedan jag träffade min älskade särbo får jag träna på att vara social vid matbordet flera gånger i veckan.

2 kommentarer:

  1. Idag ska vi äta "vita skosnören" dvs spaghetti. Då blir man väl både social och romantisk; som på bilden ovan! Nu blir det färsk bandspaghetti, men vi får väl testa hur det går! :-)

    SvaraRadera