lördag 21 januari 2023

Blogg 21/1 2023.

 Min morgontidningen slog upp nyheten om spökkök stort. Det är tydligen så att många restauranger och pizzerior lagar mat från en annan meny under ett annat namn. Den maten säljs enbart via Foodora. En av dom märkligaste sakerna jag hängde upp mig på var att Foodora tog tjugofem procent av förtjänsten. En restaurangägare hade gått över till att göra hamburgarna i eget namn och behövde då bara betala femton procent. Förutom att jag aldrig hade hört talas om det här tidigare, så var det hans sätt att uttrycka sig i artikeln som jag fann extremt underhållande. Han sa att dom gör maten med kärlek och brukar säga att man ska ta hand om den som om det vore ens eget barn. Med spökköket kändes det som att dom tog hand om grannens barn. Så berättade han om hur han för drygt ett år sedan fick besök av två män från Stockholm. Det fick mig osökt (?) att tänka på den tecknade filmen om tjuren Ferdinand på julafton, där det kommer fem män i lustiga hattar på besök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar