måndag 30 januari 2023

Blogg 30/1 2023.

 Det fanns en tid när jag lånade böcker på biblioteket, även om jag ärligt kan säga att jag inte minns det. Där jag växte upp har jag bara ett vagt minne av att lokalen låg en trappa upp. Så har jag skrivit i gamla dagböcker att jag var där både ensam och tillsammans med mamma. När jag under en period lyssnade på ljudböcker från biblioteket i datorn, fungerade ett lånekort som jag hittade i mina gömmor alldeles ypperligt till det. Kortet var från biblioteket i Nybro. Det torde betyda att jag har lånat böcker där någon gång sedan jag flyttade hit för mer än trettio år sedan. När jag funderar vidare inser jag att det kan ha varit kassettböcker jag lånade. När jag i modern tid ville logga in på biblioteket frågades det efter en pinkod. När jag försökte skaffa en fick jag felmeddelandet ”ogiltig låntagare”. Jag mailade biblioteket och fick veta att när den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) trädde i kraft 2018, raderade man alla lånekonton som inte hade använts på fem år. Det lär vara minst så länge sedan jag lånade någonting senast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar