lördag 7 januari 2023

Blogg 7/1 2023.

 Internet fortsätter att fira nya triumfer när det gäller obegriplighet. Vid en sökning på Google häromdagen fick jag på fullt allvar svaret: ”För att du ska få så relevanta resultat som möjligt har vi utelämnat vissa resultat som är snarlika de 0 som redan visas. Om du vill kan du göra om sökningen och ta med de utelämnade resultaten.” Hur i all världen kan någonting vara likt något som inte finns? Jag inser att datorn inte kan tänka själv, men just det här svaret kändes som resultatet av en halvtaskig programmerare. Om det blir lite skumt på Google är förstås ingen större katastrof. Då kan det bli värre när till exempel köp- och säljsidor lever sina egna liv. I mellandagarna fick jag ett bud på en auktion som har legat på Tradera väldigt länge. Jag blev riktigt förvånad att någon plötsligt ville ha mina gamla smådukar. Eftersom jag är en sån som dubbelkollar allting, gick jag in på sidan. Det visade sig vara en bra idé, för där möttes jag av ett meddelande. ” Det är för närvarande problem med felaktiga bud som lagts på vissa annonser. Vi undersöker just problemet och tar bort de felaktiga buden med automatik.”

2 kommentarer:

  1. Ibland vill jag citera ett gammalt uttryck! " Det var bättre förr - ju förr desto bättre"! Allt var inte bättre förr, det förstår jag också. Min mamma sa en gång; "jag hänger inte med förändringarna längre"! Inte jag heller!

    SvaraRadera