måndag 2 januari 2023

Blogg 2/1 2023.

 Jag läste en artikel om hur man hade slopat omklädningsrummen till gympasalarna i skolan under pandemin. Frånvaron hade minskat markant, när eleverna slapp duscha tillsammans. På någon skola tänkte man till och med slopa kravet på att duscha och byta kläder efter idrottslektionen även fortsättningsvis. Som vuxen känns det kanske svårt att förstå, men för mig innebar hela den grejen en missad utbildning. Jag vägrade gå i skolan längre än jag var absolut tvungen och började jobba direkt efter nian. När jag läste att det här med att duscha i skolan är en kvarleva från tiden då det inte alltid fanns möjlighet att rengöra sig i hemmet, kom jag att tänka på mina år på låg- och mellanstadiet. Vi traskade från skolan till en bygdegård, där vi hade gymnastik, som det hette på den tiden. Där fanns ingen dusch, men några år senare, när jag var på fest i den lokalen, hade man faktiskt installerat det. Det som hände var att jag ”råkade” bli duschad med kläderna på i den allmänna festyran. Numera finns det för övrigt en stor sporthall precis intill skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar