onsdag 25 januari 2023

Blogg 25/1 2023.

 Jag är en mycket välorganiserad människa, som gör listor och har koll på det mesta i mitt liv. Sedan mer än tjugo år tillbaka ligger allting sånt i datorn. Där finns bland annat en lista med alla filmer jag har sparade. Dom står i bokstavsordning, för att det ska vara enkelt att hitta en speciell film. Så är dom numrerade och i hyllorna står dom i nummerordning. På så vis vet jag var en film finns, när jag har kollat numret i datorn. Där står för övrigt också antecknat när jag såg den senast, för att jag ska få maximal omväxling. Vissa filmer älskar jag så mycket att jag kan se dom flera gånger ändå. Med dom flesta gäller ändå att jag inte minns speciellt mycket av handlingen efter några år. I detta under av ordning och reda verkade ändå någonting ha blivit fel. På dom skivor jag har spelat in själv, ligger två filmer på varje skiva. Nu stämde den första, men den andra lyste med sin frånvaro. Enligt mina anteckningar skulle det ligga en helt annan film där och jag hade sett den för fem år sedan. Den titeln var på svenska, men på skivomslaget var det en engelsk titel. Dom översätts stundtals mycket märkligt, men jag kunde inte tänka mig att någon skulle komma på idén att översätta ”Stepmom” till ”Vid din sida”. Det visade sig ändå vara exakt vad någon hade gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar