fredag 27 januari 2023

Blogg 27/1 2023.

 Börje Salmings bror Stig verkar vara en av dom som har drabbats hårt här i livet. Han var bara nio år när han förlorade sin far i en olycka i gruvan. Hur hans liv har sett ut sedan dess har jag inte så mycket koll på, men dom senaste åren har varit tunga. På bara fjorton månader dog hans fru, hans bror och till sist hans mor. Jag visste att det var i den ordningen, så jag reagerade när jag läste på Wikipedia om Börje att ”Tre dagar tidigare avled modern Karin, 95 år gammal.” Där får ju vem som helst skriva, så jag var på väg att logga in och ändra den felaktiga uppgiften. När jag kollade moderns dödsannons förstod jag vad skribenten menade och att hen hade rätt. Karin gick bort tre dagar före Börjes begravning. Matojärvigatan i Kiruna, där han växte upp, har till hans ära döpts om till Börje Salmings gata. Börje har jag hört talas om i hela mitt vuxna liv och min älskade särbo är inte så lite stolt över att ha hans autograf. Börjes bror Stig hade jag aldrig hört något om, men han var tydligen en hyfsad hockeyspelare han också. Han vann sex SM-guld med Brynäs, och har tagit både silver och brons i VM.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar