söndag 29 januari 2023

Blogg 29/1 2023.

 Jag har i väldigt många år haft ett ICA-kort som jag betalar med på Kvantum. Jag har aldrig brytt mig om att skaffa ett riktigt betalkort på ICA-banken, som från vilken bank som helst. Istället sätter jag in pengar på det där kortet och använder det enbart när jag handlar mat. En av fördelarna är att jag kan ta ut av dom pengarna i förköpet om jag skulle behöva kontanter någon gång. På mitt kreditkort hos Nordea är avgiften hiskeligt stor vid bankomatuttag. Något bankkontor finns inte ens i Nybro. Nackdelen med att fylla på ICA-kortet själv är förstås att det är lätt att glömma. När jag plötsligt kommer på att det var ett tag sedan sist, kan det mycket väl hända att jag ligger på minus. Som väl är har jag några tusen i kredit på det kortet också, men på det överskjutande beloppet får jag betala ränta. Även om det sällan blir mer än några kronor, så grämer det mig rent principiellt. Jag blev uppriktigt förvånad när jag läste följande om mitt kort på ICAs webbsida: ”Det går inte att ha någon kredit på detta ICA-kort. Det fungerar bara att betala med så länge som du har pengar på ditt ICA-konto.” För mig går det alldeles ypperligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar